Een Tesla als thuisbatterij gebruiken
Tesla is een zeer bekend merk dat zich richt op duurzame energieoplossingen. Eén van de opmerkelijke producten van Tesla is de Powerwall, een thuisbatterij die de opgeslagen energie benut en naadloos bijspringt wanneer het reguliere elektriciteitsnetwerk uitvalt. In dit artikel gaan we dieper in op de kwestie of het haalbaar is om een Tesla als thuisbatterij te benutten en wat de voor- en nadelen van deze aanpak zijn.
Kan een Tesla als thuisbatterij worden gebruikt?
Tesla’s beschikken over een indrukwekkende accucapaciteit van minimaal 50 kWh, wat de vraag oproept waarom deze batterijen niet ingezet worden als thuisbatterijen. Deze benadering, waarbij voertuigen als bron van stroom in huis fungeren, wordt ook wel aangeduid als ‘vehicle-to-home’ of ‘vehicle-to-grid’. Om dit tot stand te brengen, is het cruciaal dat Tesla’s niet enkel energie kunnen opslaan, maar ook de mogelijkheid bieden om energie terug te leveren, wat bekend staat als bidirectioneel laden. Momenteel biedt Tesla geen ondersteuning voor bidirectioneel laden, en dit maakt de huidige Tesla-vloot ongeschikt voor inzet als thuisaccu. De enige manier om de accu te ontladen, is via de USB-poorten in de auto. Bijgevolg is het aanzienlijk logischer om een specifieke thuisbatterij te installeren, zoals de Powerwall.
Wat zijn de voordelen van een Powerwall?
De Powerwall biedt verschillende voordelen vergeleken met het gebruik van een Tesla als thuisbatterij. Een opmerkelijk aspect is de efficiëntie van de Powerwall, die maar liefst 90% bedraagt. Dit houdt in dat slechts 10% van de opgeslagen energie verloren gaat. Bovendien kan de Powerwall een capaciteit van 13,5 kWh aan, wat voldoende is om je elektrische apparaten gedurende meerdere dagen van energie te voorzien. Een extra pluspunt van de Powerwall is dat deze automatisch overschakelt naar jouw energiebron bij stroomuitval, wat in contrast staat met een Tesla als thuisbatterij, die niet automatisch als noodvoorziening ingezet kan worden.
Wat zijn de nadelen van een Powerwall?
Een nadeel van de Powerwall is de huidige kostprijs, die nog vrij hoog ligt. Momenteel zijn de Powerwall 2 of 3 nog niet beschikbaar voor aankoop in Nederland en België. Verder dient men rekening te houden met accudegradatie, aangezien de levensduur van de Tesla-accu na verloop van tijd kan afnemen door herhaaldelijk opladen en ontladen. Bovendien moet men minimaal 5 cent per kWh besparen, aangezien er altijd een zeker energieverlies optreedt bij ontlading (2-2,5 cent verlies per kWh).
Tesla’s op dit moment nog niet te gebruiken als thuisbatterij
Ondanks de aanzienlijke accucapaciteit van Tesla’s, die minimaal 50 kWh bedraagt, is het momenteel niet uitvoerbaar om een Tesla als thuisbatterij te benutten. De huidige vloot van Tesla-voertuigen ondersteunt geen bidirectioneel laden, wat noodzakelijk is om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Daarom is het logischer om te opteren voor een specifieke thuisbatterij, zoals de Powerwall. De Powerwall biedt diverse voordelen, waaronder een indrukwekkende efficiëntie van 90% en een capaciteit van 13,5 kWh. Niettemin zijn er ook enkele nadelen, zoals de huidige kosten en de kwestie van accudegradatie.